Save the best for last (en dan een beetje extra)

11 februari 2009 - Yangzhou, China

Bedankt voor de vele reacties de laatste keer het is leuk om te lezen dat we nog niet vergeten zijn nu we steeds langer wegblijven. Na weer wat fantastische "scenery" te hebben gezien, op de chinese manier natuurlijk, vonden we het tijd om jullie weer eens te informeren over onze doldwaze, spannende avonturen :).  Na een cultuurschokje en wat aanpassingstijd vinden we China steeds mooier worden. In dit blog lees je alles over beerpongen, gebraden honden, fotoshoots, Mr. Bing en zijn kodak papier, hakken in het park en de operatalanten van Niek。

Geeindigd in Hangzhou, waarvandaan we een dagtrip naar Shaoxing hebben gemaakt. Wat een leuk stadje met grachtjes, oude huizen en leuk straatleven. Boottoctje gemaakt en weer lekker rondgecrold. De laatste dag nog een mooie boottocht over het meer hebben gemaakt, jammer alleen dat je door de mist niet veel kon zien. 'S avonds weer lekker volstopt met heerlijke Teppenyaki. Volgende dag was de grote reisdag; van Hangzhou naar Guilin.

Ons vage ticket was goed en toen we drinken en eten kregen waren we al helemaal blij met ons cheapass ticket. Guilin was weer vol van licht; ze zijn er hier echt dol op, ook al weet je het stiekem wel een beetje, het blijft een peepshow elke keer. Leuk hostel gevonden, lekker backpackersfeertje, wel hotelprijzen. Volgende dag maar een dagje rondgelopen, want dat is toch het leukste (en goedkoopste - alle entree kost vaak minimaal 5 euro) om te doen. Beetje aanwijzen wat we willen eten en Niek moet natuurlijk chaas'en (huh, huh? ehm...na tien minuten erachter komen dat hij toch echt cheers bedoelt...) met de locals. 's Avonds met wat Engelsen uit eten geweest, toch leuk dat het restaurant ziet dat wij de rough guide hebben waar ze in staan en dit als aanprijzingspunt gebruikt voor de chinezen die willen komen eten :D

Dag erna naar de rijstvelden gegaan in Longjing! Lekker op onszelf, zodat we niet naar de "long hair show" hoefden (weer 6 euro en wat nergens op slaat, die vrouwen hebben alleen haren tot hun enkels, so what?) Heenweg ging vlot, 2,5 uur over 70 kilometer, vooral de local busreizen hier zijn erg grappig. Werd in Indonesie nog iedereen in de bus gepropt en mocht iedereen lekker 2 uur blijven staan, hier komen de plastic krukjes tevoorschijn die in het middenpad worden gezet en waar iedereen op kan zitten :)
Weer met wat chinezen op stap geweest, drie meisjes, die onwijs goed konden onderhandelen en overal voor ons goede prijsjes uit wisten te halen. Nadeel van met ze reizen; het duurt zo ontzettend lang...Oyoyoy, voordat ze de weg een keer gevraagd hadden, voor ze wisten wat ze wilden eten...maar wel weer op plekjes geweest waar we anders niet gekomen waren en de local specialties op, zonder dat we hoefden te twijfelen of we stiekem hond aan het eten zijn. De foto's zijn prachtig!

En toen "het" hoogtepunt qua scenery; de Li river cruise! De chinese versie geboekt, stukken goedkoper dan de westerse versie, dus daar gaan we dan natuurlijk voor. Met zn allen op een boot vol chinezen; hilarisch! Duizenden foto's worden er van iedereen gemaakt, met verschillende poses en de jassen uit. Oude beukert maakte foto's van ons en was een echte fotograaf; hij liet Niek en mij kussend op de foto staan :) Aangekomen in Yangshou na half uurtje zoeken mooie kamer gevonden in relaxed hostel met uitzicht op de mountains, dvd speler, bad voor de laagste prijs ever! 's Avonds lekker gegeten en naar een rooftopcafe gegaan om een nieuw drankspelletje te spelen: beerpong. Pingpongballetjes gooien bleek toch niet echt mijn sterkste kant te zijn (Niek was er wel goed in overigens) dus moest ik veel adjes drinken.

Daarna was het tijd voor de kookcursus! We kennen het concept ondertussen, met als verschil dat je hier op de markt vooral hond, schildpad en gans tegenkomt, allemaal vers natuurlijk. Hond zowel geroosterd zien hangen als fresh&alive&luid jankend zien binnenkomen, vrij misselijkmakende ervaring. Alle ins and outs geleerd van goed wokken, zeer nuttig en lekker gegeten in superomgeving met lekker zonnetje erbij!

Dag erna gaan fietsen, prachtig hier! Lekker weertje, lunchen op het terras in de zon, door de rijstvelden en bizarre pieken, kortom het beviel ons wel! Zo goed eigenlijk, dat toen we de mogelijkheid hoorden dat we ons visum hier konden verlengen, we dit maar deden! Ons de afgelopen 2 dagen daarmee bezig gehouden, Mr Bing was very busy de hele tijd, dus op een dag 3 keer terug moeten komen om te horen te krijgen dat je pasfoto's op Kodak papier moeten worden afgedrukt...Grr de chinese buraucratie op zn best :(! Maar vannochtend was meneer weer de vrolijkheid zelve en kregen we onze stempel! Nog een ritje naar Guilin a 1,5 uur en daar ons andere stempeltje gekregen. Nu is het nog een week wachten tot we het terugkrijgen, maar dat is geen probleem hier! Een hollands cafe gevonden waar we binnekort hopelijk het eerste lekkere kroketje kunnen eten! Hmm, klinkt wel erg als de costa del sol nu, maar het is wel eens een keer lekker! S’avonds ook nog een geweldige lichtshow gezien van de regisseur van de opening van de Olympische spelen, erg mooi!! Daarna nog even het springfestival afgesloten met de Chinezen, hopelijk nu wat meer rust.

Dus uiteindelijk vinden we China toch leuker als dat we de vorige keer vertelden. Enthousiast&spontaan, in t chinees natuurlijk, met opera-zangers in het park meezingen (Niek was erg vals), hakken met zn allen op te gekke happy hardcore muziek tussen de chinezen (we hebben ze ff oudewets hollands hakken bijgebracht), grapjes maken met de verkopers hier - die er zelf hard om kunnen lachen -, tegen alle lieve babies gekke gezichten trekken die allemaal spontaan beginnen te lachen (of huilen...), stiekem foto's maken van piesende kindjes, prachtige uitzichten, leuke hostels en lekker eten.

Ps: er staan belachelijk veel nieuwe video’s online (10!) dus plan een avondje met popcorn en cola

合同嘎啊他举了列阿拉蕾够恶毒恩头痛山坡而的哥

1. Thomas:
    20 februari 2009
    Ha VN

Leuk bericht (en het bericht wat je aan mam had gestuurd).
    Wees maar blij dat er geen (of minder prominent)dierenactivisten aanwezig zijn in china want hier in NL is de trend over gewaaid dat ze dierproefpersonen FLINK aanpakken.
    Gisteren (donderdag)heb ik met de kleuters en met Rutger (daar vertel ik alles over als jullie weer thuis komen)carnaval gevierd.
    Je zou je kapot gelachen hebben.
    Er waren 3 Mega Mindy's, wat al een grappige verschijning is, maar mega mindy pakjes om een twee turven hoog levend wezentje is hilarisch.En twee hadden er zelfs een masker op. GE-WEL-DIG.(sorry mam, vergeten te melden)
    Omdat ik geen carnavalspak had moest ik er toch aan geloven;ik moest improviseren, een "leuk" glitter t-shirtje (niet een klein beetje te strak)en een soort clownsbroek samen met een stropdas, tja dat is dan mijn carnavalspak bij de kleuters. Maar dat was nog niet het ergste; op het eind mochten ze mij schminken (wat ik ook bij de kleuters gedaan heb). En ze hebben zich flink uitgeleefd op mij :|.Gelukkig hebben we de foto's nog *kuch*.
    Er zijn drie kindjes die toch wel mijn hart hebben gestolen; 1 die een enorm lief stemmetje heeft, een wiens motoriek niet helemaal werkend is maar dat wel een lachkick geeft (vooral als ze huilt, ja ik weet het, ik ben crù)en eentje omdat ik haar zusje ook al ken en het een echte babbbelkont is (netals alle vrouwen ;)). Al met al een ervaring zoals jullie nu in China beleven.

Ik ben er weer vandoor...

您的兄弟 (oftewel: van je broer)

P.S: Ik ben nu ook aan het Chinesen geslagen.
    Toko Weuro, DE Nijmeegse (ahum)china-zaak die je maar wenst. (zonder te dollen: leuk zaakje).
    Wat denk je bijvoorbeeld van YUM YUM tasty noodles of wasabi maar vergeet ook geen lychee-sap.
    Of grappige boedhabeeldjes.
  2. Huusse:
    22 februari 2009
    Hoi Niek en Veer
    Hier gaat alles goed.
    Wout is goed aangekomen in L.A.ze hebben een auto gehuurd en tot 27 febr.trekken ze rond,daarna vliegen ze naar Hawaii.Wim is het weekend druk bezig met het nieuwe theater van Koperen-Kees want half maart wordt de voorstelling De dood en het meisje daar gespeeld!Roel en Suzan hebben een woning in Nijmegen en kunnen half maart met klussen beginnen.Heerlijk is het om die mooie berichten van jullie te lezen en ondanks af en toe de ongemakken genieten jullie van dit heerlijke reisleventje.We zijn benieuwd of jullie eind maart thuis zijn?Veer en Niek we bellen of mailen.

groetjes Wim en Anne-Marie