Al wandelend China binnen!

18 januari 2009 - Xiamen, China

Nou, na een paar maanden wachten tot we een visum konden krijgen, zijn we er eindelijk: China!! Meteen heel anders als alle andere landen; communiceren gaat niet echt zeg maar helemaal niet, het is modern en oud, mysterieus en de mensen zijn er (vaak) vriendelijk en de omgeving mooi!

Laatste daagjes Hong Kong waren nog leuk. Een dag lekker gerelaxed en gezond in parken, geprobeerd de lichtshow te zien, maar de Indier had zn eten niet zo snel klaar…dat dus gemist, maar de volgende dag goed getimed. Ze hebben nl in de gebouwen van de skyline een lichtshow gemaakt die je iedere avond kan zien. Een klein beetje tacky is het wel (vooral de muziek), maar ook wel weer erg leuk! Verder nog een leuke tentoonstelling van Vivienne Westwood gezien, die helemaal uit Londen hierheen is gekomen J en met de tram op HK Island rondgecrost, ze hebben echt geweldige dubbeldek trams hier, Amsterdam eat your heart out ;)

De volgende dag zonder problemen de grens over! Het is grappig, je gaat met de metro vanaf je hotel naar het laatste metrostation, stapt uit, loopt 5 minuten en je bent bij de grens. Je loopt de grens over en na 5 minuten lopen stap je in de bus die je overal in China kan brengen.

Eerste dag naar Chaozhuo gegaan, waar “het straatleven op zn best is”. Dat weten we niet, maar het is iig niet toeristisch; niemand spreekt engels :S met ons vertaalboekje in de hand geprobeerd om hotel te krijgen. Lukt wel natuurlijk, maar t kost wat moeite aangezien sommige hotels geen foreigners mogen accepteren.... Dagje rondgelopen, wat erg leuk was, je wordt uitgenodigd op de thee en overal op straat kan je lekkere dingen kopen, overal bloemen (dezelfde als in NL grappig genoeg) en fruit en groenten en vlees.

Dag erna meteen door naar Xiamen, studenten/toeristen/kustplaatsje, erg leuk! Zitten op pitoresk eilandje dat bij de stad hoort, eindelijk weer in n soort hostel beland en gezellige mensen ontmoet. Gisteren op de mainland rongescrold (halve varkens op fietsen, schoenen maar eens laten poetsen en door de studentenbuurt heen) en vandaag gaan we wandelend het eiland over.

Vanavond vertrekken we met de trein naar mooie bergen en vanuit daar naar Shanghai, even een borrel drinken met een oud Akzo collega. Treinkaartje halen is trouwens gekkenwerk; het hele land staat zowat op het station! We werden geholpen door een Chinees, en terwijl we hadden gevraagd om de goedkope tickets kregen we de dure; want we zijn westers en zijn dus rijk…crazy thinking; we zijn alles behalve rijk! Haha wordt vervolgd!

Niek en Veer

1. Marco:
    18 januari 2009
    Ni Hao?

Heb je al van de traditionele pekingeend gegeten? Of echte babi pangang gegeten? ;) Leuk dat jullie nog steeds nieuwe, leuke dingen weten te vertellen!

xxxx
  2. Josephine:
    19 januari 2009
    Lieve Vera en Niek,
    Eindelijk China!!!ook een grote wens
    Altijd weer spannend om de foto`s te bekijken en ook deze keer weer prachtige fotogenieke exemplaren!Dat varken ongelooflijk! Begrijp ik nu dat Tibet niet gaat lukken?
    Geniet nog maar lekker van de 6 weken!

Dikke kus
  3. dorien:
    19 januari 2009
    hi Niek en Vera
    Als trouw volgster van jullie verslagen wil ik even laten weten dat ik ontzettend geniet van jullie reis en iedere keer weer benieuwd ben naar jullie belevenissen en foto's. Sebas zei vanavond:waarom mail je niet.Dus bij deze.Zeker geweldig om weer in China te zijn. Ik krijg weer helemaal heimwee als ik jullie foto's zie. In de buurt van Shanghai heb je ook mooie watersteden zoals Suzhou.Jullie zullen nog tijd tekort komen...In ieder geval, nog heel veel plezier (en sterkte met reizen als al die miljoenen Chinezen Nieuwjaar gaan vieren maar natuurlijk ook leuk om mee te maken) veel liefs van Dorien,de moeder van Sebas
  4. SWA:
    24 januari 2009
    Hoi Schatjes, hoorde dat je vanmiddag had gebeld! Was er jammer genoeg niet..! Maar goed bijna en ik spreek je weer live:) Veel plezier nog daar xxx