Vodka connecting people (Trans-siberie express)

7 juli 2008 - Ulaanbaatar, Mongolië

Bericht uit Ulaan Baatar. We zijn vanmorgen hier met trein aangekomen na een 5 tal uur bij de grens te hebben doorgebracht. Na een douche (die heerlijk was na 5 dagen niet douchen) en een goede wc zijn we hier naar het centrum gelopen en we kunnen je vertellen deze stad is echt lelijk. Vanmiddag gaan we dus ook wat tours boeken om het mooie mongolie te ontdekken. We hebben in de trein al een voorproefje gehad en dat gaat zeker goedkomen. Waarschijnlijk een 3 daagse kanotour door een natuurpark en een paar nachten bij nomaden familie slapen.

Terug naar Moskou, de tweede dag zijn we alle topattrcaties gaan doen nl rondje rijden met de metro waar de stations ware kunstwerkjes zijn, uiteraard het Kremlin bezoeken en een rode gedaan aan een Lenin die lekker gewaxed lag te pitten. De kathedraal die iedereen kent van foto's en TV staat er ook op. Ik (niek) had mijn Holland shirt aan in de hoop wat vrienden te maken maar de russen zijn vrij gereserveerd. Overigens doen zo ook niet aan Engels in Moskou dus voordat je er achter bent wat voor regeltjes ze allemaal hebben ben je weer een paar frustraties verder. Onze transfer naar het station ging prima (wat is prima in Moskou want zo'n verkeerschaos heb ik nog nooit gezien 3 banen zijn 6 auto's naast elkaar, oversteken is een spinrtje trekken over een 6 baans weg) dus we waren op tijd. Na onze coupe te hebben gevonden bleek ik al beroofd te zijn, gelukkig mijn fake wallet waar toch net iets teveel cash in zat (60 euro),later nog teruggevonden in de trein alleen natuurlijk zonder geld. De coupe is vrij klein met vier bedden, het was dus spannend wei erbij kwam. We hadden 2 mongolen maar gelukkig werd er geruild en kregen we een franse topfotograaf ervoor terug. En ja dan mongolen in de trein....we hadden er eentje in de coupe die toen we even wegwaren alle bagageruimte vol had gepropt met ontzettend lelijke schoenen. De mongolen nemen dus allemaal smokkelwaar mee in de trein die ze onderweg en bij aankomst verkopen. Dat mag natuurlijk niet en daarom moet al het spul verstopt worden in alle hoeken en gaten. Ze werken samen met de hostess (onze was een enorme bitch) dus alle luiken, vloerbedekking etc. gaat los. De eerste nacht zijn de dus vrij druk daarmee dus dat werd een late slapen. Het is ook even wennen slapen in een trein dus eerste nacht niet veel gedaan. Daarna begint het treinleven waarbij je lang op bed ligt, soms uitstapt en je verbaasd over de handel en eten en drinken koopt, noedels maken, van het uitzicht genieten, lezen maar vooral veel met andere praten. Zo hebben we russen, fransen, duitsers, nederlandsers, canadezen, oosterijkers, zweden, engelsen, slovenen etc. leren kennen. Na het avondeten was het tijd voor ''vodka connecting people'' waarbij je je met een man of 12 in een hokje propt en je voorraad wodka er snel doorheenslaat met een proost elke keer. Vervolgens moest dus de trein afgezocht worden naar nieuwe wodka door onze sloveense gek Zoran. Hij stond ook bekend als de guy who's always looking for Wodka'' en uitegroeide tot de held van de touristen. De laatste avond kilde zijn stijgende beroemdheid hem waardoor hij een paar keer uit het raam hing na vier flessen wodka. We hadden een russische professor van Arbische talenaan de Universiteit van Moskou en zijn assistent gevonden die ons vermaakte met verhalen en zijn gitaar. Led Zepplin, Pink Floyd en Russiche klassiekers kwamen voorbij. Zijn vrouw stopte ons vol met russische komkommers en kip. Zijn accent was gelijk aan onze vriend Borat uit kazachstan. Vera en ik zijn katers en ziek zijn bespaard gebleven door af en toe een rondje te skippen.

Siberia is eigenlijk alles wat je erbij voorstelt, beton, oud, arm en veel goude tanden. Het is wel erg groen en richting Baikal meer wat meer rost en richting grens begonnen al de schitterende steppe. We hebben veel zin om mongolie te ontdekken maar moeten nog wel een dagje bijkomen van de trein want echt luxe en privacy is er niet. Maar het was iig een onvergetelijke rit waarbij het unieke leven in de trein, de mongoolse handel, het uitzicht maar vooral de mensen het heel bijzonder maken.

We gaan hier over een paar daagse het Nadaam festival meemaken wat DE party is van de mongolen. Later daarover meer.

Groet Niek en Vera

Ps: foto's is nog een beetje lastig aangezien we het kabeltje zijn vergeten en dus op zoek moeten na een nieuwe of een card reader.

Vooral voor John maar ook nog andere die de reis willen maken hier een advies:

We vonden het een schitterende ervaring met name de verschillende culturen die je tegenkomt in een korte tijd, het ontdekken van Mongolie (wat normaal toch niet bovenaan het lijstje staat) en vooral de mensen die je ontmoet. Je moet echter wel de luxe overboord willen gooien.

Accomondatie
Je hebt een 1e en 2e klas, de 1e klas heb je extra een cabine met zijn tweeen. airco, iets meer ruimte en daar houdt het wel mee op. De 2e klas zit je met zijn vieren in een cabine, aan beide zijde twee bedden. (Een bed is overigens een houten plank met een paar cm stof en leer erop van ongeveer 1,75 bij 40 cm ik denk wel een uitdaging is voor lange/brede mensen). Voordeel is dat je meteen contact hebt en uiteraard worden deze klassen bevolkt door meer de lokale mensen en backpackers wat leven in de brouwerij brengt. En dat leven kan je wel gebruiken want de eerste 3 dagen is er eigenlijk niet veel bijzonders te zien uit het raam. Deprimerende siberisische landschappen en dorpjes.Het wordt pas mooi (en blijft mooi) als Mongolie dichtbij komt. Sommige kiezen voor een uitstap in Siberie maar de meeste gaan toch door naar irkutsk waar je richting Baikalmeer kan, je bent dan al wel 3,5 dag onderweg. Om maar meteen een misverstand uit de weg te helpen over de TSB: je kan niet zomaar uitstappen wanneer je er zin in hebt en dan weer opstappen. Al je stops moet je plannen en voor elk traject een nieuw kaartje koppen wat de reis duurder maakt.

Eten en drinken
Je moet het ook niet vervelend vinden een dag of 5 op noodles te leven want goede alternatieven zijn er niet. Er is kokend water beschikbaar waarmee iedereen koffie,thee, soep en noodles mee maakt. We hebben twee keer een de restauratie gegeten, eenmaal zalm die wel prima te doen was maar een vermogen kost vergeleken met het lokale prijzen (15 euro). De tweede keer hadden we een Tjernobyl vis waardoor we beide 3 dagen aan het kotsen zijn geweest.

Tijdens de stops kan je wel wat eten scoren (en koude biertjes), veelal instant noodles :-) maar soms wat vis, brood, aardappels etc. De lokale bevolking komt het verkopen op de stations.

Schoon?
Wij vonden het er niet erg vies, je hebt een provnoska (ofzo) die een treinstel bijhoudt. Erg gemotiveerd zijn ze niet maar het wordt wel een beetje schoon gemaakt. De WC is uiteraard niet zoals thuis maar gaat meer richting een openbaar toilet achtig iets.

Mocht je nog niet afgeschrikt zijn en de reis gaan ondernemen dan nog de volgende tips:
- Vraag specifiek om de trein met de mongoolse handelaren (nummer 6 dacht ik) dit maakt de reis een hele andere belevenis. We spraken andere die wel een hele andere reis leken te hebben gehad. Op deze trein maak je de Mongoolse handel mee.
- Plak er wat dagen Moskou voor, of beter nog start vanuit St. Petersburg schijnt nog mooier te zijn
- Neem de tijd voor Mongolie, 3 dagen is echt te kort. Probleem in Mongolie zijn de reisafstanden, wij hebben in een tour van 5 dagen een stuk van centraal kunnen zien. Wil je echter de woestijn in of verder de uithoeken in plan dan zeker 9 dagen tour + 3 dagen

UlaanBaatar.
- Er zitten veel reisorganisaties in de trein en er worden veel verschillende bedragen voor betaald (400 tot 2000 euro) maar je zit allemaal in dezelfde trein dus wij denken dat je prima voor budget kan kiezen. Wij waren erg tevreden over Trans-sputnik Nederland (agent van de Russische spoorwegen). Veruit het goedkoopst en je kan alles wat je wil bijboeken in elke klasse. Wij hadden een transfer en hostel in Moskou wat beide prima was. Verder is Tiarra tours veruit het grooste, ze kan allerlei blokken aan je reis toevoegen. Prijs en kwaliteit is goed maar je gaat wel met de horde touristen mee. Ik denk dat je met de rest gewoon teveel betaald.
- Reistijd; in de zomer is het erg warm en in de winter erg koud. Wij zijn dus begin juli geweest. Tot Mongolie was het prima te doen maar van Mongolie naar China was het erg warm, we hadden gelukkig wel een fan in onze cabine. Juni/september lijkt mij wel een mooie tijd
- reken zo'n 190 euro visakosten erbij
- Neem wat flessen Wodka mee in de trein onderweg kan je ze niet kopen

1. Niek:
    7 juli 2008
    O ja het is trouwens weer rustig in UB nadat er een aantal dagen rellen zijn geweest (hebben wij weer). We merken niet veel meer op straat en zijn tot nu toe geen militairen tegengekomen.
  2. Alexander:
    7 juli 2008
    Hoi hoi, klinkt allemaal top. Ben jaloers op jullie en mn reiskriebels beginnen zo weer naar boven te komen. Geweldig de mensen die jullie hebben ontmoet in de trein, kijk uit naar jullie fotos.
  3. Roel S:
    Ha reizigers!

Een hoop mooie verhalen alweer, en jullie zijn pas een weekje weg! Klinkt mooi die treinreis en ook mooi dat jullie alweer de privacy opgeven om bij de nomaden te gaan slapen :) Veel plezier de komende tijd, en pas op tijdens het kano-en het water in Mongolie schijnt nogal koud te zijn!

Greetz Roel
  4. Jonatan:
    Ey、
    Klinkt goed allemaal! Hoezo geen katers?gewoon meedrinken die hap!

Groetjes vanuit Japan,
    じょなたn
  5. Marco:
    7 juli 2008
    De NS zal wel niets meer fout kunnen doen vanaf nu bij jullie? ;)

Klinkt top en ben nieuwsgierig naar meer!

x
  6. Liesbeth:
    7 juli 2008
    ha Vera en Niek! Hartstikke leuk wat van jullie te horen! Wat een wereld zo in die trein, geweldig! Geniet van het Mongoolse festival, ik kijk uit naar jullie volgende verhaal, veel groetjes Liesbeth
  7. Josephine:
    Lieve Veer en Niek,
    Wat geweldig om (eindelijk, het kon ook niet anders als je in de trein zit) jullie verhaal te lezen. Ik ben jaloers als ik lees over de prachtige natuur en ook de leuke reisgenoten die jullie tegenkomen. Het is een compleet andere wereld! Nu maar weer afwachten hoe het bij de nomaden zal zijn.(Let goed op je portemonnee Niek!) Geniet van Mongolie en al het moois wat het te bieden heeft!! Op naar het volgend verhaal...,veel liefs, Josephine
  8. Bram:
    8 juli 2008
    hulde hulde
    Uiteraard zwaar jaloers,zoiets kan niet lang genoeg duren!
  9. marin:
    10 juli 2008
    I don't understand a word of what you wrote, except "Vodka connecting people", and i agree with that :)
  10. Raquel:
    15 juli 2008
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen!! :D
    Ik benieuwd naar de volgende avonturen.
    Hoewel???? 5 dagen niet douchen hmmmmm.

kus