Voorbereidingen

22 juni 2008 - Arnhem, Nederland

Nog een weekje en dan gaan we! Erg relaxed op was de voorbereiding niet, er moest nog even afgestudeerd worden, een visumaanvraag voor China rond zien te krijgen en centjes worden verdiend en ik heb mijn werk bij AkzoNobel niet goed gemanaged waardoor ik nog veel te veel moest afronden op het laatst.

Met de naderende Olympische spelen worden de Chineesjes steeds zenuwachtiger en gaan ze steeds meer regeltjes verzinnen. Zo moesten we een reisschema kunnen laten zien met voor elke dag een hotelovernachting en tickets voor vervoer. Om het nog leuker te maken moesten we ook nog een verhaal schrijven over wat we allemaal ter plekke wilden gaan doen. Als je met het idee weggaat om lekker je gang te kunnen gaan, niet teveel willen plannen en boeken dan is dit dus een crime. Daarom maar de knoop doorgehakt om vanuit Beijing direct door te vliegen naar Kuala Lumpur (gewoon kijken waar een beetje betaalbare ticket vanuit Beijing naar toe gaat). In ieder geval zitten we nog wel een week in Beijing waar we een mooi programmaatje hebben samengesteld en zo de visum hebben kunnen binnenhalen. Hopelijk later in ons reisschema zuid-oost China en Tibet kunnen aandoen als ze dan wel een beetje meewerken.

Voor de volledigheid er staat dus een aardig treinritje voor de boeg namelijk van Moskou naar Beijing met de trans-mongolie express. De tickets hebben we geboekt bij trans-sputnik, de Nederlandse agent de Russische spoorweg. Hier hebben we voor gekozen omdat we hier de reis zonder tierelantijntjes konden boeken (scheelt weer geld en vrijheid). Onderweg (na 5 dagen treinen) stappen we in Mongolie uit, dit hebben we rondom het Nadaamfestival gepland, dit schijnen twee dagen te zijn waarin de Mongolen volledig los gaan en dat willen wij natuurlijk meemaken als het ff kan. Daarnaast willen we natuurlijk de schitterende uitgestrekte landschappen zien en bij de nomaden gaan slapen in de gerkampen. Na 10 daagjes maar weer eens in de trein stappen om in 24 uur naar Beijing te treinen.

Terug naar het heden, donderdag was het zover: de verdediging van de thesis van Vera. Na veel stressen, werken en spanning was de scriptie een week eerder ingeleverd en mocht er dus verdedigd worden. En met succes, ze heeft er een 6,5 uitgesleept waarna de taart, champagne aangebroken konden worden. S’avonds lekker uit eten geweest bij Tantje Koosje in Nijmegen met Fam van Uden om het te vieren. En die dag erna natuurlijk ons afscheidfeestje, verjaardagfeestje en afstudeerfeestje met een band, dj’s en veel gezellige mensen. Enige onderschatting was om zoveel genodigde te ontvangen terwijl je ook nog muziek moet regelen, ingang, zelf plaatjes draaien en de rest. Sorry dus voor iedereen die voor mij (Niek) is gekomen en wie ik niet zolang gesproken heb bedankt dat jullie er waren. Met name het laatste uurtje heb ik nog kunnen genieten. Elmo James legde fijne plaatjes op en de zaal was top.

Wat doe je nog zomeer in een voorbereiding? Nou in ieder geval heel veel prikken halen, ik in totaal negen namelijk Hep. A+B (2x laatste volgt nog), DTP, buiktyfes, Mantoux test, Rabies 3x (in Nijmegen/Wagingen te halen waar ze een spreekuur hebben waar ze het net onder je huid spuiten zodat het nog maar 90 euro kost ipv 240) en pneummokokken) waarbij je zo’n slordige 300 euro in je laat spuiten. Vera is iets meer gespaard namelijk maar 5 spuitjes gezien de angst voor spuiten maar beter ook. Gelukkig hadden we op het werk een travelarts zodat we geen consultkosten en uren reistijd kwijt waren. Malaria gebieden een beetje mijden drukt ook de kosten en het risico gezien mijn medische verleden (jammer Philipijnen, Borneo, Sumatra maar Bali, Java, Thaiand en Maleisie zijn ook mooi).

Verder lees je wat over landen, kom je opeens heel veel mensen tegen die ook in van alles wat zijn geweest, leg je een keer of 100 uit wat je gaan doen, aan sommige mensen zelfs dubbel en stort je je in de wereld van de outdoorequipment waar je je helemaal scheel kan betalen als je wilt..In ieder geval een goede rugzak voor Vera gehaald, beide goede schoenen en dat aangevuld met H&M, Perry etc. spul.

Maandag de 30ste is het dus zover, dan vliegen we op Moskou om 10.00 s’ochtends waarbij we met een beetje geluk het EK kampioenschap kunnen vieren met de russen aangezien ze de slappe was van Nederland hebben uitgeschakeld gister (wat een teleurstelling na zo’n goed begin). Woensdagavond stappen we dan in trein. Ergens in Mongolie zullen we proberen verslag te doen van onze avonturen!

1. Paulien:
    26 juni 2008
    Hoi Niek en Vera,

Fijn dat ook jullie een blog hebben aangemaakt. We zijn erg benieuwd naar jullie belevenissen. Zo te lezen gaat er heel wat voorbereiding in zitten. Je kunt echt niet over een nacht ijs gaan. We zullen jullie op de voet volgen, ha, ha.

Alvast een heel fijne reis toegewenst en een behouden thuiskomst!

Groeten van Frans & Paulien, Ellen, Robin en Ivo
    ps. Ik had de tekst bij jullie foto geplaatst. Foutje, bedankt!
  2. Peter en Riky:
    29 juni 2008
    Nog één nachtje slapen Niek en Vera dan is het zover! Spannend! Jullie hebben leuk afscheid genomen, leuk feestje gehad van jullie we werden wel wat opgehouden door feestende Turken toen we de laatste bus naar Huissen wilden nemen. Wij wensen jullie een goede reis geniet er van en wij volgen jullie. groetjes Peter en Riky
  3. Im:
    29 juni 2008
    Lieve Niek en Vera,

Wij wensen jullie een hele goede reis en ontzettend veel plezier. We zullen jullie volgen via jullie verhalen en foto's.

En natuurlijk houden we jullie huisje in de gaten en houden we jullie op de hoogte.

Veel reisplezier!!!

Veel liefs, Mugibu, Imke & Jimaro
  4. Marco:
    Lieve Niek en Vera,

Wij wensen jullie een toptijd toe en veel geluk in het verre Oosten van de aarde! :) Pas op elkaar en tot over een poos. Tot die tijd blijven we jullie blog uiteraard lezen!

dikke kus,

Marco en Marleen
  5. Sanne:
    Hey vera en niek!

Goed aangekomen in Rusland? Goede vlucht gehad? Schrijf maar snel wat op jullie site want ik ben super benieuwd hoe jullie het hebben, hoe het daar is, wat jullie gedaan hebben enzo...

Geniet ervan!

liefs
    vanuit Nijmegen
  6. SWA:
    30 juni 2008
    Lieve Vera en Niek. IK MIS JULLIE NU AL. Ging vandaag langs met de trein langs Arnhem en bedacht mij opeens dat ik niet meer even langs kan!
    Hoe is Russia? Jullie hebben het vast heel leuk en gezellig. Geniet!
    Dikke zoen