Bali, een snufje KL en snel weer naar ...lees maar

3 november 2008 - Ubud, Indonesië

Daar zijn we weer! Even een korte update voordat we woensdag weer door vliegen. Maar eerst de laatste dagen Bali...... In Ubud een leuke kookcursus gedaan, lekkere dingen geleerd te maken en prive les gehad :) Vooral de tonijn met de rauwe sambal was erg lekker! We zaten echt zo vol dat we eerst op bed hebben lopen uitbuiken en daarna nog even zijn gaan souvenirshoppen. Nog bijna niet gedaan, dus wel leuk voor een keertje, je vraagt je alleen af wat al die vogels daar doen met hun getirjp tjirp (cheap cheap?) 's avonds cultuur gesnoven door naar kecak&trance dansvoorstelling te gaan. Erg apart en met gevaar voor eigen leven; de hete kolen werden op ons geschopt (daar ging de (echte) levi's broek van niek...en de tribune viel in elkaar, lagen een paar mensen op de grond...)

Dag erna stond de fietstour op het programma, dat was echt heel erg de moeite waard! Eerst naar een mooi uitzichtspunt, koffieplantage en daarna op de fiets. De gemiddelde leeftijd was wel ergens in de 50, maar toch lol gehad. Overal langs de weg lieve kindjes (behalve die ene die op Niek spuugde...) en nog uitleg gehad over het gecompliceerde leven van een Bali-familie. Als jongste zoon ben je verantwoordelijk voor alle daden van je familie en heb je de beste kamer (dus Wout...wees maar blij met je brave bruders ;)) Laatste stuk van de fietstocht was nog best heftig, maar echt allemachtig prachtige gezichten. Geeindigd in het monkey-forrest, waar we een jong poesje met een aap echt hele vieze dingen hebben zien doen (de gedachte alleen al maakt ons ziek...zie de foto en judge for yourself!) en twee aapjes activity met elkaar zien doen, zoals de gids het mooi uitdrukte. Oh ja, ik moest van een 19-jarige gids nog vragen of er nog leuke meisjes in Nederland waren die in hem geinteresseerd waren (?!?) dus bij deze ;)

's middags nog 10 kilo naar huis gestuurd! Dus we voelen ons nu echte backpackers met onze 12 kilo tas en maar 1 stuk handbagage! Of het betekent dat ik er weer veel bij kan shoppen :D haha

Laatste ochtend Bali goed besteed; heerlijke spa-ochtend gehad! Een lekker bloemetjesbad, uitgebreide massages en lekkere taartjes en thee, wat wil je nog meer? Jammer genoeg zaten we een uur na de massage weer in een vieze zweetbus, en daarna in het vliegtuig, maar toch lekker! Aangekomen in KL en daar begon de ellende weer; overal bedbugs! In ons eerste hostel zijn we 5 keer van kamer verhuisd in 2 nachten...het dus helemaal gehad en naar een iets duurder, maar bedbugvrij hotel gegaan.

En nu vooral aan het shoppen en onze visa/malaria pillen aan het regelen. Visa voor China lukt niet, erg jammer, dus de keuze tussen Vietnam en Indonesie, en we gaan terug voor twee maanden! En net nu wij weer gaan wordt het onrustig ivm de executie van de daders van de bomaanslagen op Bali en zijn er bom-explosies geweest in het noorden van de Molukken waar we ook heen willen. Maar we gaan vrolijk door :) en zullen extra voorzichtig zijn. En tot nu toe nog geen negatief reisadvies vannuit Nederland. Komende twee maanden staan Sulawesi, de Molukken of Gili-eilanden&Flores en Bali op de planning.

En dan de search voor de malaria pillen, ook een verhaal apart. Overal krijg je verkeerd en vaag advies, we zijn bij een prive kliniek geweest en vandaag een ziekenhuis. Eerst een uur wachten voor de bali opengaat, daar een ticket halen, wachten voor de kamer van de dokter. En daar ga je niet alleen in, een stuk of drie anderen komen met je mee en zitten achter je in een rijtje, mee te luisteren naar al je problemen. En krijg je ook nog een te hoge dosis medicijnen voor geschreven, bovendien medicijnen die niet werken in die specifieke malariagebieden :S haha Gelukkig weten we er zelf al veel van af en hebben we even gebeld met de travel-arts voor backup, dus nu zijn we weer op zoek naar Malarone (na vier uur voor niks in het ziekenhuis te zijn geweest :)) wat ons zo'n 250 euro gaat kosten :(

Vond Vera KL eerst een niet echt relaxte stad; ik heb mn mening herzien! Leuke combinatie van east meets west, ik kan weer leuke marie-claires kopen, shoppen bij Mango en Topshop (want er zitten al gaten in mn kleren :S) en naar de film (bangkok dangerous vonden we echt een erg slechte film trouwens...) Wederom weer lekker chillen hier dus, maar ook weer zin in woensdag, want dan vliegen we naar Makassar, Sulawesi!

ps RoelS Alles baik hier, apa kabar met jou? Brommer taxi hebben we trouwens ook al gehad! en thanks voor het advies!

Maarten&Femke, gefeliciteerd met jullie nieuwe huisje! Nijmegen is leuk :D en nu gaan we de dolfijnentour wel doen!

Rick&Roos, plan maar alvast 10 avonden in, met alle inspiratie die we hebben...en voor al het lekkere nederlandse eten; hmm kaas en bruine boterhammen :)

Jona&Manon, we zijn stiekem wel jaloers op jullie, lekker alweer op reis! En we hebben over twee maanden al helemaal veel tips, bereid je maar vast voor ;)

Maus: hulde voor je vondst nu de rest nog. Reislogger is lekker gratis en waarbenjij niet vandaar :)

1. Vera:
    5 november 2008
    Hey Thomas and Kathya, if you read this: our SD card of our camera crashed, can you please send us some pics from Bromo and the night in Bali? That would be really nice, to have some on full quality. What did you think of Bali? Where have you been? Thanks! Niek en Vera
  2. Liesbeth:
    6 november 2008
    We komen graag een keer bij jullie eten als jullie weer terug zijn. Zag er heerlijk uit al die gerechten! Zo te lezen alles goed met jullie, fijn! We genieten van al jullie verhalen! Veel groetjes van Hugo en Liesbeth
  3. Josephine:
    8 november 2008
    Lieve Vera en Niek,
    Geduld wordt keer op keer op de proef gesteld maar zoals alles zal dit ook wel weer wennen of niet en heb je je er bij neer te leggen. Wat het eten betreft komen jullie niets te kort, zo te zien. het ziet er erg lekker uit! Ik ben benieuwd hoe vaak jullie thuis Aziatisch gaan koken per week? Wij willen wel proeven. Mooi verhaal en wederom genieten van de foto`s! ( Vera, de fiets lijkt mij toch beter dan de fiets in Nederland?)
    Tot aan de telefoon. Liefs, Josephine
  4. Fam. Temmink:
    9 november 2008
    Dag Niek en Vera.
    Ik lees met veel interesse jullie leuke verhalen en kan niet anders dan constateren dat jullie erg veel ervaringen opdoen.
    Wat ik me afvraag is of jullie nooit in moeilijke situaties terecht komen. Hopenlijk dus niet.
    Ik wens jullie ook de komende tijd veel moois toe en de groeten van ons allemaal uit Doetinchem.
    Johan, Tjeske en Donnie