Onze winter in Sulawesi

11 november 2008 - Makasar, Indonesië

Even een korte update vanuit Sulawesi. Aangekomen op het vliegveld bleek 1 van onze tassen foetsie te zijn. Na stress en rondvragen bleek de tas een half uurtje later toch nog op de band te rollen. Opluchting dus. Makassar ingedoken, de hoofdstad van Sulawesi, waar maar weinig aan is. Fort Rotterdam bezocht om ons weer even thuis te voelen en verder maar de eerste verse vis uit een bak gezocht om vervolgens te laten grillen. Alle vaste lezers weten het ondertussen wel naar een paar weekjes stad en cultuur moeten wij weer relaxen aan het strand. Op naar Bira in het zuidpuntje van Sulawesi. Naar een vermoeiende reis van 8 uur (die eigenlijk maar 4 uur zou duren) aangekomen. In Indoensie moet er van alles gebeuren tijdens transport. Is in Europa tijd een schaars goed hier is dat geld uitgedrukt in gasoline. Tijd hebben ze zat en dus wordt er allerlei vreemde pakketjes opgehaald onderweg en verder weer afgegeven. Geld betaald aan allerlei mannetjes die iets/niets doen. Mensen opgepikt. Uitgebreid geluncht etc. etc.

In Bira een relaxed goedkoop guesthouse gezocht met een te hard bed en geen douche dus emmertjes water over je heen gooien. Volgende dag samen met een Deen een mannetjes met boot gehuurd om ons bij een eilandje te laten droppen om te snorkelen. Weer mooi koraal gezien maar verder geen bijzondere beesies. S'middags bij de eilandbewoners geluncht die een aantal vissies hadden klaargemaakt (er is nu eenmaal niet veel anders te krijgen...vervelend he....) om s'middags weer het water in te duiken.

Volgende dag een beetje in de omgeving gewandeld en die was prachtig. De foto's spreken voor zich. Kilometers fijn wit strand bijna voor ons zelf op wat schipbouwers na. S'middags weer een vers visje moeten eten bij het enige cafe.

De dag erop voor de deur gaan snorkelen. Weer een aantal seaturtles gezien alleen weer geen bewijs omdat de fotocamera vol zat. S'avonds de mooiste strandwandeling van ons leven gemaakt. Ondergaande zon, palmen, mooie rotspartijen, krabbetjes over het strand echt een droom. Als bewijs weer wat foto's :). Vandaag gedag gezeg tegen ons mooie strandleven en weer de reis ondernomen naar Makassar (zelfde problemen). Morgen een 8 uur (12 uur?) durende bustocht naar Tara Toraja een regio die bekend staat om de prachtige natuur en de begrafenisrituelen.

Het duurt weer even voordat jullie wat van ons horen want internet schijnt een stuk lastiger te worden. We moeten nog steeds de moeilijke beslissing maken wat we verder gaan zien in Indonesie omdat we maar voor 3 weken malariapillen op zak hebben en we moeten bekijken waar we kerst en oud en nieuw willen vieren. Waarschijnlijk worden het drie weken de Molukken.

Fam. Temmink we komen wel probleempjes tegen (bureacratie, oplichting etc.) maar alle probleempjes die we tegenkomen die relativeer je omdat wij ons beseffen dat wij iets fantastisch meemaken.

1. Liesbeth:
    11 november 2008
    Daar wil je helemaal niet meer weg.... Een bountystrand voor jullie allleen lijkt wel! En dan al die lekkere vis! Zou ik helemaal geen probleem vinden. Eet smakelijk dan maar en nog veel meer goeds toegewenst, Liesbeth
  2. Jonatan:
    12 november 2008
    Bah bah... dat ziet er allemaal weer goed uit. Kijk een beetje uit met de Bintang he.. schijnt bol van de chemicalieen :) Zelf niet echt last van gehad... als je er meer dan 20 op een avond drinkt merk je er iig niets van :p

Have fun daar!!
  3. Manon:
    17 november 2008
    Oh nee! Wat lees ik nou in de krant! Aardbeving op Sulawesi... Alles goed met jullie?!
    Kus
  4. Ben en Ineke Goris:
    18 november 2008
    Hallo luitjes,

Sorry als ik voor de nodige onrust gezorgd heb bij Anne-marie, maar ik schrok zo van het bericht over de aardbeving. Goed om te horen dat jullie er niets van meegekregen hebben. Geniet maar lekker verder van jullie reis en wij genieten van jullie mooie reisverhalen.

Groetjes Ben en Ineke Goris
  5. Marco:
    19 november 2008
    1 woord jongens: WOW.

> kun je kerst eindelijk in je zomerstring vieren Niek!!! ;)

dikke kus
  6. Vera:
    19 november 2008
    We hebben gelukkig niks meegekregen van de aardbeving en morgen vliegen we naar de paradijselijke Molukken om Sinterklaas te vieren met de mensen daar :) xx vera en niek