Java speciaal en een Bali anders

27 oktober 2008 - Ubud, Indonesië

Zijn we weer, nu ietsje beter op tijd vooral door de aanmoediging van Sprankel. Jogyakarta waren we gebleven. Om de stad teverkennen hebben we maar weer eens de nederlandse manier aangepakt: fietsen .Alle becaks (fietstaxi's) keken ons aan alsof we idioten waren die zelf metdie hitte gingen fietsen. Eenmaal weg uit het drukke verkeer kan je lekker rondbiken in Yogya, toeristische hoogtepuntjes gedaan en weer wat van ons koloniaal verleden opgesnoven nl een fort en het kraton (sultanspaleis) waar onze nederlandse gids nog prachtig oud-nederlands wist te spreken en een hele spreekwoordendoos konopen trekken. Ook een vogeltjesmarkt gezien met vogels en dieren in alle soorten en maten…vooral de pikzwarte hanen werden door vera met een grote boog ontweken. Nog wat Batik en cadeau's (als jullie lief blijven) op de kop getikt om bij te komen in ons zwembad. Volgende dag stond een voormalig wereldwonder op onze planning de Borobordur, de grootste stupa (monument) ter wereld. 50 km met de lokale bus kost je zo'n 3 uur in Indonesie dus ondanks het vroeg opstaan in de brandende zon op de stupa. Mooi was ie zeker al overtrof het niet onze hoge verwachtingen. De volgende dag besloten we onze artistieke talenten verder te gaan ontwikkelen dmv een Batik cursus. Een prachtige 1 maal maar nooit meer  ervaring. Een leuke inkleuroefening waar pietje precies nog moeite mee heeft en het hete kaarsenvet over je heen is ook niet prettig. We hebben er in iedergeval wel twee doeken in gelijke stijl aan overgehouden die een plaatsje in onshuis moeten gaan krijgen. (en ook maar meteen een mooie gekocht, zie foto). Daarna was het tijd voor het zeldzaamste bakje koffie te wereld gemaakt van koffiebonen die worden opgegeten door een katachtig beest en vervolgens worden uitgescheten. Van de stront zetten ze een heerlijk bakkie pleur (de bonen worden eruit teruggewonnen en wel ff schoongemaakt. De enzymen van de maagzorgen voor een bijzondere smaak. In Europa gaat de koffie voor 500 euro per kilo over de toonbank dit bakkie koste ons 8 euro wat een fortuin is in Indonesie (vergelijkbaar met 4 dagen op het land werken voor de farmer hier. Lekker asociaal dus maar een lekker was het bakkie zeker met een stroopwafeltje erbij (ja Koen hier hebben ze het al geintroduceerd).

Volgende dag stond onze trip naar de Bromo vulkaan op de planning. 11 uur in eenminibusje gezeten waarbij we bij het verkeerde hotel werden gedropt en weer eens een hoop heibel moesten maken om het recht te zetten. Om 22.00 eindelijk naar bed in de vrieskou (vrij hoog zaten we) om om 3.30 op te staan voor de zonsopgang op Bromo. Na een stevige klim van een uurtje (en afgezet te worden zelfs op dit tijdstip) op de Bromo geariveerd om in het bizarre landschap de zon op te zien komen. We hadden de toeristenmassa ontweken door niet naar het uitzichtspunt te gaan dus we hadden samen met een lokaal coffebean team en twee andere toeristen de zonsopgang. Daarna nog maar 6 uurtjes naar Bali dachten we.....We begonnen goed in AC bus maar na twee uurtjes besloot die maar eens te stoppen en werden wegedropt op een busstation. Gelukkig werd er nog wel lokaal transport geregeld waar we wel 2 uur op moesten wachten. Met veel mensen, bizar weinig beenruimte en een 'natuurlijke airco' ons avontuur begonnen. Na een uurtje begon de bus echter uit elkaar te vallen maar gelukkig waren de chauffeurs ook engineers dus binnen een half uurtje onder toezicht van een heel dorp werd de bus gefixt. Een gevarendriehoek van takken voorkwam erger en we konden weer op weg. 5 minuten later begaf de bus het weer maar gelukkig kon het weer gemaakt worden. Na nog ff wat nieuwe klanten binnengehaald te hebben begaf de bus het weer. Na een intensievere reperatie konden we weer op weg en was de chaffeur van plan de tijd in te halen. Geraced naar de ferry die er ook veel te lang over deed kwamen we om 2.30 aan bij het hotel (zo'n 9 uur vertraging) en das best pittig als je om 3.30 bent opgestaan. Daarmee bgeon voor ons Bali.

Balianders

95%van de toeristen komt op Bali voor het zuiden en Ubud, wij besloten Bali anders te doen. S'nachts kwamen we aan in Lovina aan de noordkust. Onze plannen daarvoor (dolfijntour, snorkelen) hebben we maar overboord gegooid om ff bij te komen. Gelukkig hadden we een ralxed hotel uitgezocht in de nacht en hebben we genoten van onze pool met swim-in bar. Gelijk merk je dat Bali ook anders is als Java. Voor de mensen die het niet weten, Java is Islamitisch en Bali Hindoistisch en dat merk je. Bali is met recht een droombestemming omdatje alles hebt op een klein eiland. Stranden, cultuur, landschappen. heerlijk eten (eindelijk weer varken), en vriendelijke mensen. het toerisme zorgt er dan aan de andere kant wel weer voor dat alles om geld draait en ben je dus veel van de dag bezig met het van je afslaan van mensen en niet opgelicht worden. Na Lovina naar de oostkust gegaan (Tulamben) waar een WWII wrak voor de kust ligt waar je omheen kan snorkelen. Weer veel mooie visjes gezien en daarna doorgegaan naar Tirta Gangga met 4 huizen en een waterpaleis en wij als enige overnachtende touristen. Sprankel,we hebben de Arak  geprobeerd in de attack vorm en de cola lemon vorm (zie foto).
En de arak attack natuurlijk, heerlijk ;) Een paar mooie wandelingen gemaakt doorde rijstvelden en gezwommen in het paleis. Daarna naar Padangbai gegaan met een hele langzame driver, die geen flauw idee had hoe hard hij reed aangezien zijn tellers het niet deden, om weer ff een paar dagen aan het strand te liggen en te snorkelen. Zeeslangen en roggen gezien! En vervolgens een shuttlebus (metweer drie uur vertraging) naar Ubud gepakt waar we er nu net een dagje op hebben zitten. Vandaag beetje rondgelopen dingen geboekt en uitgezocht en wat geshopt. Nieuwe nep crocs gekocht (het spijt met fashionpeople maar ze lopen zo lekker) waarbij mijn oude meteen werden gevraagd door een mannetje die ik weer gelukkig kon maken met mijn oude schoeisel. Morgen onze kookcursus (waarna wena maleisisch, thais straks ook indonesisch voor jullie kunnen koken (Rick en Roos bereid je maar vast voor op onze kookavonden)). Daarna een fietstour en de dag erop een spapakket geboekt waar we ons maar weer eens laten afbeulen met massages, scrubs etc.) Je leest het al het valt niet mee dat rondtrekken hier. Donderdag vliegen naar Kuala Lumpur (of toch hier visa verlengen???) waarbij we hopen China in te kunnen alleen vrezen we van niet aangezien de regels nog niet versoepelt zijn. Back-up scenario is terug naar Indonesie op twee maands visum want dit is toch wel ons landje. Dan waarschijnlijk Lombok, Sulawesi en de Molukken. Zo zie je maar weer dat je niet kan plannen waar je terecht komt.

Even een persoonlijk nootje voor de geinteresseerde. Saampjes reizen gaat ons nogsteeds goed af. Het scheelt dat we allebei zo dezelfde wensen hebben en op af en toe een korte irritatie gaat het dus goed. Ondanks we drie keer per dag uiteten moeten, weten we ook nog steeds wat tegen elkaar te zeggen :). Drop eens een berichtje hoe het jullie vergaat aangezien we niet met iedereen mailen.

Oh ja, en het duurt nog wel even voor we terugkomen, voor degene die verwachten dat we half december al terug zouden zijn, volgens ons “oorspronkelijke, maar al 100 keer gewijzigde” plan, het wordt begin februari (maar dat klinkt ook alweer snel voor ons, dus wie weet ;))

1. Roel:
    Apa Kabar!
    Wow, Mooie foto's jongens!
    Heel romantisch voor de Bromo, met allebei de handen in de zakken ;) maar ik weet hoe koud het daar is, dus het is jullie vergeven! Die gids bij het paleis van de sultan ziet er ook uit als een mooie vent, mooie jampot-bril in elk geval. En als vervoer middel mis ik nog de brommer-taxi, zeker een must in Azie!

Als tip wil ik nog ff kwijt dat jullie niet naar Lombok moeten gaan, de mensen zijn daar veel a-relaxter dan op Bali, dit heb ik al uit meerdere bronnen gehoord, al ben ik er zelf nooit geweest. Beter kun je meteen naar de Gili islands gaan of Varanen spotten op Komodo-island :)

Veel succes met het verdere reizen, en Februari duurt nog wel ff zeg! Wij gaan maar weer eens een kijkje nemen bij ILT in Belgie(voor de kenners) en verder hard aan de studie, ipv 40 stydie punten in een jaar, blijkt dat ik deze in ongeveer een half jaar moet halen, dus voorlopig zit ik met mijn neus in de boeken :(
  2. Manon:
    27 oktober 2008
    Wat een prachtige verhalen weer! En ben erg blij dat ook de Indonesische kindjes blij zijn met de bellenblaas :D

Jona en ik zijn voor een vakantie aan het kijken komend voorjaar. Indonesië is een serieus plan, Java, Bali, Borneo! Jullie verhalen doen dus zeker goed :D

Vera, nog gecondoleerd met je oma! Zeker moeilijk te bevatten, maar beter zo..

Have fun nog daar, zeker genieten! Ben benieuwd of jullie China in komen, hoewel nog een tijdje Indonesië ook geen straf is ;)

Liefs,
    Manon
  3. Maus:
    Hey lui!

Ik vroeg me al af waar de verhalen bleven op waarbenjij.nu :) Maar ja, had me vergist en heb van sprankel deze site gekregen haha
    Maaruh, ziet er allemaal relax uit hoor! Veel plezier nog daaro ;)

Grtjs maus
  4. Raquel:
    Haihai.

Leuk man jullie verhalen en echt leuke foto's. Zo te horen hebben jullie echt naar jullie zin. Hier gaat ook alles goed. Ik heb bijna de studie af en ben druk met solliciteren.
    Nou ik kijk uit naar jullie volgend avontuur ;)

Liefs
    Raquel
  5. maarten&femke:
    28 oktober 2008
    Hardstikke leuk al die verhalen.

Zelf zijn we ook in Lovina en Ubud geweest. Wij hebben wel die dolfijnentour gedaan en het was erg indrukwekkend en een hoop dolfijnen gezien van dichtbij. Ubud vonden wij tegen vallen, een hoop dezelfde kraampjes en toch nog wel erg klein.

Verder woon ik tegenwoordig samen met femke in Nijmegen. Van de week house warming en verjaardag gehad en het was erg gezellig.

tot gauw!

xxx Maarten&Femke
  6. Rick en Roos:
    30 oktober 2008
    Geweldig wat en verhalen weer!!! Zullen we alvast de volgende kook bijeenkomst plannen voor half juni 2009 (dan zijn jullie wel een keertje terug toch ;-)!). We zijn nu wel erg benieuwd naar jullie kook talenten :-D!! (als het maar niet TE pittig is ;-)...

We wensen jullie nog enorm veel plezier en geweldige herinneringen toe! Geniet ervan.

xxxx R&R

P.s. hier is alles nog steeds stabiel!
  7. Manon:
    1 november 2008
    Ey, Goed nieuws!!!! Als jullie nou nog heel even langer blijven zijn wij er ook weer hoor! :D
    (ja er zijn ook mensen die tussen het reizen door gewoon moeten werken! grrr)

Gisteren geboekt, half februari landen we in Jakarta!! We zien tegen die tijd wel wat we allemaal gaan doen daar maar we vertrouwen volledig op jullie tips! ;)

Have fun, Groetjes en kus
    Jona en Manon
  8. Remzz:
    3 november 2008
    Haha, wereld reizigers tot feb. al damn! Naja ik sta graag in jullie schoenen zeg!! Heerlijk al die kilometers door nog (door jullie dan) onondekt landgoed ;-) Enneh vette filmpjes Niekkie, keep on doing them!

Hier gaat alles best prima! Ben wel weer op zoek naar een nieuwe job, ben er met die van mij mee gekapt! Deze heer woont nog steeds in amersfoort en als u terug bent gaan we mooi weer eens een kerstboom optuigen haha!

Enjoy every minuut, voor je het weet ben je weer thuis aan het afwassen haha!

Tjow!