Indonesie allemachtig prachtig!!!!

14 oktober 2008 - Yogyakarta, Indonesië

Java is allemachtig prachtig! We hebben ons favoriete land tot nu toe gevonden! De mensen die
je ontmoet, de cultuur, het landschap, echt geweldig. Helaas kwamen we aan in Jakarta, een van
de meest lelijke steden tot nu toe. maakt niet uit, vooral veel geslapen, op het onafhankelijkheids-
plein gevliegerd en geuffood (waarbij we hard werden uitgelachen, of toe, het is maar hoe je het
intepreteerd, en kindjes gelukkig hebben gemaakt met de speeltjes) en ons koloniale verleden opgezocht wat nu vooral stinkt (ze kennen hier geen prullenbak). Paar avonden op de backpackersstraat gezeten, interessante mensen ontmoet van hier, we zouden ook nog met ze gaan stappen, maar ivm het einde van de ramadan waren alle clubs dicht. verder was het er warm en de accomodatie was lastig (in drie dagen 5 keer verhuisd; warmte, muggen, geen werkende airco, bedbugs...)

Na drie dagen de trein naar Bogor gepakt, en de botanische tuin op een zondag met alle indonesiers die vakantie hadden bezocht. Echt onwijs leuk, want iedereen zegt "hello mister" (ook als je misses bent) en wil met je op de foto, vooral niek leek wel een beroemdheid. babies werden in de handen gedrukt...en gratis rondleiding gehad door het museum, die man vond het zo leuk dat we er waren en we moesten maar vooral vertellen thuis hoe leuk het er was, bij deze dus :D
verder ook kennis gemaakt met de islamitische kant van java;'s ochtends om 5 uur wakker gezongen worden door de ochtendgebeden omdat de moskee naast je guesthouse is, is niet echt ideaal. maar hoort erbij hier hebben we ondervonden. Ook was het toen dat mijn oma is overleden. erg verdrietig en voor ons nog niet helemaal te bavatten als je zo ver weg zit, maar ik denk er veel aan!

na een dag doorgegaan naar cibodas, een klein dorpje aan de rand van een vulkaan. de weg erheen was geweldig, met zn 15en in een local, bijna uit elkaar vallend, busje met de backpack op schoot, zonder airco door ontzettende uitlaatgassen heen :) daar aangekomen bij een oude meneer, freddy, die nog prachtig oud-nederlands sprak en alles oplegde wat we gingen doen. dus weer naar een botanische tuin geweest en de volgende dag met doris, een duits meisje die we hadden leren kennen, een wandeling gemaakt naar de waterval. prachtige natuur! helaas betekende dat ook dat het bird-watchers aantrok die 's ochtends vroeg om 4 uur al heel veel lawaai maakte om op te staan. Dus snel richting bandung vertrokken, weer met een local bus, warm, maar wel leuk met alle mensen. In bandung niet veel bijzonders gedaan, vooral geshopt, en naar jeans-street geweest. avonden met sandy, een gids zitten praten over het land en de cultuur en ook met hem op tour gegaan, samen met doris, Hassan (die we ook bij freddy's hebben leren kennen) en Esther. Eerste dag naar twee werkende vulkanen geweest, de tweede was echt prachtig, zo onwijs bijzonder om op een werkende vulkaan te staan en zo onwijs mooi...
onderweg ook echt prachtige landschappen gezien, de rijstvelden, bossen, kleine dorpjes, heel bijzonder en geen tourist gezien onderweg, maakt het nog bijzonderder. 's avonds aangekomen bij hot springs, een kamer gekregen met een hotspring als bad, lekker! en 's avonds met zn allen naar een hotspring-zwembad gegaan.

Volgende dag vooral in de auto gezeten om naar pangadaran te komen. allemachtig prachtige (dat vinden gidsen vooral leuk om te zeggen in het nederlands) uitzichten gezien en sandy heeft ons veel verteld over de cultuur, politiek en hoe hij leeft. toch wel erg arm hier, veel mensen die hele families onderhouden en een politieke situatie die supercorrupt is. als mensen hier te eten hebben, zijn ze gelukkig. Aangekomen aan de beach, het was nog erg druk ivm de vakantie (ga niet op reis tijdens de national holiay ;)) maar wel lekker om aan de zee te zijn. mooie hutjes! dag erna nog een dag tour, naar palmsuikerfabriek, wayang poppen maken, zwemmen in een grot, vis eten aan het strand en naar een green (maar door de regen nu brown) canyon. We werden begeleid door sandy en wawan, was leuk. Gelukkig mochten we daarna een dag uitrusten, dus veel geslapen, op het strand gelegen en niek heeft gebodybord en een massage gehad. 's avonds op een lokale vismarkt een kilo kingprawns gegeten (misschien iets te veel van het goede; vrij heftige maagkrampen nu...) en 's avonds met wat locals mee gegaan naar een pub, echt een leuke belevenis, hoewel een beetje vaag. het waren geen strenge volgers van de koran iig, iedereen was zat en er was een 'liveband' (keyboard+drums) en drie zangeressen waarvan de sexe onbekend was die indonesische nummers zongen en alleen maar jongens aan het dansen! hoewel vera ook wat pasjes heeft gemaakt :)

Vandaag een transfer naar Jogyakarta gehad, lange treinrit, maar goed te doen. lekker hostel met zwembad, relaxte sfeer hier, maar onwijs veel toeristen. maar wie weet zijn we ook wel gewend om maar gemiddeld 5 " aliens" (toeristen) per dag te zien hier. eerst de buikkrampen wegpuffen en morgen de stad verkennen, we hebben dr zin in! want de mensen zijn hier zo onwijs aardig, er is nog geen dag voorbij gegaan zonder leuk gesprek met een local en de natuur en cultuur zijn bijzonder. kortom, het land van de onbetaalde glimlach wat ons betreft :D

1. roel en suus:
    15 oktober 2008
    hoi niek en veer,

Mooi om jullie avonturen te volgen, klinkt erg leuk Indonesie, mooie cultuur en natuur. Vera nog gecondoleerd met je oma.
    Ik zit momenteel nog steeds werkloos thuis, maar mag 3 november (dit wordt waarschijnlijk toch mijn baan) eindelijk beginnen, dus het aftellen is begonnen. En susan is nog steeds aan het werk dus die verdient nu de kost haha.
    Niek, leuk je vorige week nog effe gesproken te hebben over de telefoon.
    Vanavond Noorwegen-Nederland kijken, als ze winnen daar zijn ze al bijna gekwalificeerd.

Geniet nog van Indonesie en tot de volgende update

groetjes roel en susan
  2. Roel:
    16 oktober 2008
    Mooi werk jongens! Hadden ze op java geen goede internet connecties? of waarom duurde het zolang sinds het vorige bericht?
    Haha 4 jaar geleden heb ik precies het zelfde geschreven: 'naar een green (maar door de regen nu brown) canyon' nu vraag ik me af of het echt zo is of dat ie stiekem misschien gewoon altijd bruin is...

Hebben jullie de Arak al geprobeerd?
  3. Thomas:
    16 oktober 2008
    Hey V + N

Long time, no see.
    Oh nee, was al zo....
    Prachtig dat jullie het allemaal zo leuk hebben daar.
    En veel gereisd zo te horen.
    Maar wat zijn wayang poppen precies?Hebben die een heilige functie ofzo?
    Ik zal vanavond (nu 19.00) of morgen een mailtje sturen)
  4. John en Elma van Huet:

Groeten,

John en Elma
  5. Huusse:
    20 oktober 2008
    Allemachtig mooi man en vrouw, onze wens is ook nog eens indonesie, dus kijk ook een beetje rond wat geschikt is voor 55+ ers.
    Hier alles goed ,behoudends Vitesse weer verloren en nog wel bij NEC 3-1.
    Kan je seizoenkaart niet meer slijten , geen man die nog mee wilt.Heb Vodafoon nog gebeld ze zouden het bedrag crediteren.
    Inmiddels flink herfst hier ,alles onder blad ,maar heeft ook zijn charme zeker als het een beetje zonnig is zoals de laatste dagen.
    Wel geniet nog maar want inmiddels heb je er al 3 maanden opzitten Zou je niet zeggen , wat gaat de tijd toch snel.
    Groetjes aan al je pinda vriendjes.
  6. SWA:
    23 oktober 2008
    Lieve kleine indiaantjes van me,
    Wat zijn de foto's ontzettend tof! Jullie zien er echt uit als echte avonturiers. Met mij alles goed, druk druk maar wel leuk! Avontuur maar lekker verder!
    Dikke kus xxx