Een Java compleet en een Bali deceptie

30 december 2008 - Solo, Indonesië

Daar zijn we weer! Dit keer met een korter berichtje (beloofd!) Het goede nieuws is dat Niek weer helemaal beter is en gelukkig een dag voor oud en nieuw kan stoppen met de antibiotica! Het heeft nog wel 2 ziekenhuisbezoeken gekost (waarbij in Lombok de dokter alleen maar kon lachen (hmm) en de dokter in Ubud een enorme penisposter had hangen (vaag waarom nu juist die...) maar die was gelukkig een stuk beter bekwaam).

Vanaf Lombok zijn we met de taxi/boot/shuttelbus terug naar ons plekje in Ubud gegaan. We waren zo moe van alles en we hadden wel zin in een warm bad, veel rust en lekkere bedden :) Jammer alleen dat Ubud de tweede keer tegen viel, hoewel het ook wel logisch is, aangezien we de eerste keer alleen maar leuke dingen hebben gedaan :D Wel nog wat tempels bezocht, gewandeld en lekker gegeten.

We wilden toch nog wat rijstvelden meepakken, dus naar Munduk in de bergen gegaan, uiteindelijk vooral niets gedaan, hoewel we nog wel een mooie wandeltocht door de rijstvelden hebben gemaakt.

En toen was het alweer kerst...besloten om naar Lovina gegaan, omdat het dichtbij Java ligt. Dus kerst gevierd met 35 graden, strakblauwe lucht en lekker lezen aan het zwembad. Het is toch wel gek om het te vieren zonder kou, familie en het NL eten, maar ze probeerden er wel wat van te maken met kerstliedjes, vuurwerk en kerstmenu's en eten aan het strand. Jullie hoeven geen medelijden met ons te hebben ;)

Na kerst meteen weer door, want we zijn nogal gedeceptioneerd door Bali sequel 2, aangezien iedereen dollartekens in de ogen heeft. Misschien ook wel een teken dat we "echte" backpackers aan het worden zijn ;) haha

Vroeg aangekomen in Java en meteen blijven hangen, want we zijn naar het Iljen plateau geweest! Een van de -zoveel- werkende vulkanen op Java. Na eerst boos te zijn geworden op onze driver, omdat we dachten dat hij te laat was (wat hij niet was, maar we waren vergeten onze telefoon/wekker op java tijd te zetten, waardoor we om 4 uur naast ons bed stonden ipv 5...hmm en daar ongeveer 1 uur lang niet achter komen en steeds gefrusteerder raken...hmm) zijn we op weg gegaan naar Iljen.

WOOOOW wat was dat mooi zeg!! Een geweldige krater met overal sulfaat en enorme rotspartijen, check de foto's. Wel zielig; de mannetjes lopen ieder met gemiddeld 50 kilo sulfaat, waarvoor ze 4 eurocent per kilo krijgen, per dag 2 keer op en neer (1,5 uur lopen voor ons, stijl de berg op/af, met alle kilo's door de sulfaat uitlaatgassen die hardstikke slecht voor je zijn, wij liepen al te kuchen en hoesten na 5 minuten). Pff, dit is echt de zwaarste baan die we tot nu toe gezien hebben en een van de mannetjes vertelde ons dat hij niets anders kon omdat zijn ouders geen geld voor zn school hadden gehad en hij had het eelt op zn schouders staan... De sulfaatstenen worden trouwens gebruikt voor suikermaken, antibiotica en cosmetica en zijn onwijs geel. Wij hebben een steen in de vorm van een beertje gekregen van een van de mannetjes :)

Banyuwangi (wat een leuke naam :)) is echt een slaapstadje, dus beetje rondlopen en praatjes maken in ons beste indonees met de mensen hier, erg leuk! Maar toen wilden we lokaal transport regelen om naar Solo (midden-Java) te komen; ONMOGELIJK (het is vakantie hier, dus het vervoer is mogelijk nog drukker dan normal :S). Trein vol, bussen vol, pff wat een gedoe. Dus was er de optie om met minibus naar Solo te gaan, we zouden maar met zn tweeen in de auto zitten, aircon, direct, 12 uur, blablabla. NIET DUS. Met zn 9en in niet-airco busje waarbij we 6 uur hebben gedaan over ongeveer 150 kilometer. Halverwege dus schennis lopen schoppen met het bedrijf (natuurlijk weer van de Bromo-maffia, zie ons eerder verhaal) en we konden uitstappen J zelf maar lekker verder vervoer geregeld en ging prima! Met de bus naar Surabaya, waarbij we fijn een lekke band kregen, naar het station, via via nog 2 kaartjes kunnen kopen en lekker in vaag hotelletje geslapen. Na mooie treinrit vannochtend in Solo aangekomen

Vanmiddag lekker rondgestruind op de antiekmarkt en weer wat leuke VOC munten op de kop getikt. En morgen oud en nieuw vieren! Iedereen schijnt de straat op te gaan, maar wat er daarna gaat gebeuren…Niek is iig van zn antibiotica af, dus wij gaan maar eens lekker aan de (australische) wijn; hopelijk beter dan de Bali bochtwijn.

3 Januari vliegen we naar Kuala Lumpur (postpakketje maken, naar HP) en dan snel verder naar Hong Kong op 7 januari. Zo proberen China in te komen en anders...tsja, wie weet wel taiwan, japan, nieuw-zeeland...maar we hebben nog goede hoop dat China eindelijk gaat lukken!

We hopen dat iedereen een leuke kerst heeft gehad en alvast een gelukkig nieuwjaar!

xx Niek en Veer

ps reizen in Java betekent vooral veel geduld hebben: 150 kilometer met minibus 6 uur, 100 kilometer met de bus 3 uur (maar inclusief lekke band!) en 230 kilometer met de trein 5 uur. Kortom 500 kilometer = 2 dagen reizen

Jona en Manon, weten jullie al waar jullie heen gaan? En Roel, waar ga jij heen? Nog tips nodig ;)? We zijn sowieso jaloers op jullie! We vinden het zo leuk hier!! Ben benieuwd!

Er zijn ook weer fotos en videos!

1. Josephine:
    4 januari 2009
    Lieve Veer en Niek, hier dan even een kleine reactie;)! Jullie reis klinkt nog steeds goed en zou willen dat ik er ook bij was!
    Dikke kus xxx
  2. Peter:
    4 januari 2009
    Lieve Vera en Niek,

Weer een mooi bericht van jullie prachtige reis! Veer, ben erg benieuwd naar de VOC munten! De ontmoetingen met de mannen die daar sulfiet sjouwen lijken me toch wel indrukwekkend, zo arm. Went dat?

Dikke kussen, Pa