Mooigolie

12 juli 2008 - Ulaanbaatar, Mongolië

Hallo, hier weer een bericht uit Mongolie! Er is weer een hoop te vertellen natuurlijk, maar we gaan proberen het binnen de perken te houden JVier dagen geleden zijn we op tour gegaan, met twee noren die net getrouwd zijn. Eerst gingen we paardrijden, we werden opgehaald door een lief mannetje die net die ochtend vers voor ons vier paardjes van de heuvels had gevangen. Jammergenoeg regende het echt hard, dus we hebben een tijd binnen gezeten, maar uiteindelijk werd het mooi weer zodat we het lokale Naadaam festival konden bezoeken. Op onze weg daarheen moesten we door een poortje, dus we moesten afstappen. Jammergenoeg werden de paarden daardoor erg nerveus en werd de noorse jongen echt ontiegelijk hard in zn ballen getrapt door een paard….auch.. het was freaky, want hij lag te creeperen op de grond en alle paarden freakten en sloegen op hol, maar na een kwartier zijn we er toch maar weer opgestapt. Gelukkig gingen we niet harder dan in draf, dus dat ging gelukkig goed. En het resultaat was dat we met onze paarden tussen alleen maar locals stonden (slechts 2 andere toeristen gezien) en we met zn allen – op ons paard – het einde van de paardenrace zagen.  De terugweg ging ok, maar alle mongolen zaten onze paarden op te fokken en vonden het natuurlijk maar wat leuk als ik (Vera) weer zat te gillen op het paard…kan ook niet anders, heb zelfs jochies van 4 op een mega paard gezien.

Daarna naar een ger gereden, echt fantastische landschappen, het is hier zo onwijs mooi en weids! We werden superhartelijk onthaald, kregen veel eten. Beetje jammer alleen dat het geen franse cuisine is, maar echt bagger-eten; geen groenten en veel melkachtige dingen, echt my favourites..en weigeren is niet echt een optie…slik, we zijn de hele dag misselijk geweest, en nog steeds is de geur genoeg om dat gevoel weer terug te brengen J

Maar de nomaden zijn heel bijzonder, volledig self-forseeing en alle koeien en schapen lopen vrij rond. Ze gebruiken alles van de natuur, zelfs stroom. Een wc is er niet, een gat in de grond, maar he, dat zijn we wel gewend van de fransen. En het is zelfs minder ranzig! De gers zijn een soort tenten, maar dan groot en met een sort-of vloer erin, we zitten eraan te denken er een te kopen voor onze vakanties in Europa ;)

De volgende dag naar een prachtig natuurpark geweest, wat erg toeristisch was (10 toeristen per hoogtepunt). Ook een enorm beeld van de held – chingis khan (ook lekker

Bier en wodka trouwens) – gezien, zie foto’s. terug in UB nog wat gesightseet, niet echt bijzonder.

Het rijden door het landschap is een hele ervaring, zonder wegen, borden en verkeersregels en je moet er niet verdwalen of geen benzine meer hebben,  zoals wij hadden; onze driver heeft twee keer de verkeerde “afslag” genomen. Waarschijnlijk de gers verkeerd herkend of zo. We reden trouwens in een Japanse toyota station, sinds nu hebben we een erg andere blik erop, lekker stevige autos want ze worden er hier aardig afgeragd gezien je soms gewoon op gras rijdtJ

Gisteren naar het Naadaam hier geweest, was teleurstellend, maar ik heb wel de president van dichtbij gezien. Jeuh! En het winterpalace gezien. Tijdens het nadaam kwamen we zoran tegen (de wodka-jongen) en die vroeg of we ‘s avonds met de russische professors en hun gingen eten. Altijd leuk natuurlijk, dus na een spannende zoektocht in een achterwijk van UB ze eindelijk gevonden. Het was alleen niet eten, maar wodka-drinken met kleine hapjes erbij, gitaar werd gespeeld en er werd gezongen, echt een zeer leuke avond! Jammer alleen dat zoran geen wodka meer kon zien na de “beruchte” avond in de trein…hahaha! Dus niek, marin en ik hebben de zware taak maar op ons genomen om samen met de russen drie flessen te drinken.

Vandaag naar een mooi monestary geweest, gechilled en zo lekker nog een keer westers eten voor we morgen weer 5 dagen op pad gaan. Daarna meteen door naar peking, dus over een week horen jullie weer van ons.

Samenvattend kunnen we zeggen dat we mongolie beide echt supermooi vinden, de natuur is weids, maar kan ook bergachtig zijn, en het is allemaal puur (‘s nachts krijg je de mooiste sterrenhemels ever!). We hebben er spijt van dat we maar zo weinig tijd hebben hier en zijn van plan zeker een keer terug te gaan voor een rondreis.

UB is lelijk, maar er zijn genoeg leuke cafeetjes en restaurants en overal lopen zwangere vrouwen (het zijn echt koude winters hier..)

De mongolen zijn onwijs vriendelijk en gastvrij, alles wordt uit de kast gehaald om het je naar de zin te maken, maar niet in een onderdanige manier. Ze zijn trots op hun volk en willen het met je delen, erg bijzonder! Niek is trouwens nog wat wantrouwiger ivm de vele pickpocketers J

Je moet ze alleen niet boos hebben, we hebben een ware ruzie ontketent tussen twee families doordat we onze Naadaam tickets goedkoper konden krijgen. Een huilende Mongoolse vrouw deed ons toch over ons hart strijken zodat we 25 dollar hebben betaald ipv 10. Ach ja zie het als ontwikkelingshulp maar eind goed, al goed! Oh ja, en de eigenaar van ons hostel is altijd dronken!xxx veer en niek

Ps papa, de upload voor de video’s werkt niet, de volgende keer proberen we het weer!

Wimpie: arme stakker wordt tijd dat je er ook maar een op uit gaat met Marietje. Wel de olijfboom een nieuwe host geven dan he.

Roelensuus: wij hebben hier twee soorten Amerikanen; vervelende zelfvoldane en realistische die een juiste kijk hebben op hun eigen volk. Jammer dat jullie zolang hebben vastgezeten hopen op een mooie laatste maand. En stuur Ma is wat vaker een berichtje ;)

Jona: hoe is het tussen de Jappers? Kan je ze meteen ff terugroepen ;)

Roel S: al wat meer bekend over je toekomst?

Marco&Marleen: al huisje gevonden in A’dam?

Bram: bedankt voor je tips over Maleisie!

Ramon: hoe was je rondreis door Amerika, een beetje kunnen genieten van de natuur of toch maar weer steden?Buurtjes: hoe is het op de Broerenstraat nog een beetje rustig?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jola:
    12 juli 2008
    Hola!

Leuk dat jullie zoveel posten! Hier vooral mee doorgaan... :D

Ik heb al veel over Mongolie gezien en het leek me al een fantastisch land om doorheen te reizen, zoals jullie ook omschrijven puur en weids.. Nu ik jullie grappige verhaaltjes lees wil ik er helemaal heel graag en snel heen! :)

Vooral door het lieve mannetje met de vers gevangen paardjes, hahahaha, erg geestig! :)

Dikke kus, Jola

PS: Geniet nog ff van het rondtouren door Mongolie en alvast een goede trip naar CHINA!!!! (Vet zeg! :))
  2. Liesbeth:
    13 juli 2008
    Ha vera en Niek! Die Mongoolse Spelen is nog eens andere koek dan de Vierdaagse Feesten die hier losgebarsten zijn! Verschil dan dat je de Mongoolse Spelen maar een keer in je leven meemaakt.Ik ben benieuwd of jullie tijdens deze reis nog terug gaan naar dat prachtige Mongolie!
    Verder kijk ik uit naar jullie Chinese belevenissen de komende tijd. Wat wodka meegenomen?!
    veel plezier, Liesbeth en Hugo
  3. Josephine:
    Hela hola Veer en Niek,
    Prachtig jullie verhalen en foto`s! en wat jullie allemaal beleven. Geweldig Misschien wel even jammer van het festival maar de natuur de mensen en de wodka maken volgens mij veel goed!! Je zou bijna denken dat jullie in een "Open Lucht Museum" zijn beland met dit verschil dat het de realiteit in "Mooigolie" is. Op naar jullie volgend bericht.. Wij zien er naar uit!
    Veel liefs en dikke kus,
    Josephine
  4. Roel:
    Hey reizigers!

Mooie verhalen zeg! Geweldig om te lezen!

Mijn toekomst ligt voorlopig in a'dam. Ik ben toegelaten op de UvA dus vanaf nu hard op zoek naar woonruimte in AMS! Verder ook mooi feestje gehad tijdens 5 days off, en aankomende donderdag naar melt festival, dus hopen dat het weer ook een beetje mee wil zitten!

Veel succes tussen de chinezen de komende tijd!
  5. Thomas:
    14 juli 2008
    Ha veer en niek

Leuk (en lang) verhaal, en mooi dat het daar zo mooi is.
    Weet je hoe het nog afgelopen is met die Noor?

Tot horens weer

Thomas
  6. Ramon:
    17 juli 2008
    Hi Niek en Vera,

Amerika was wederom weer helemaal geweldig. De steden waren leuk, maar dit jaar was toch het hoogtepunt de natuurparken...ontzettend indrukwekkend.
    Veel plezier nog!